Waarde Propositie Canvas sessie

Het baanbrekende Business Model Canvas van Alex Osterwalder kreeg in 2014 een vervolg: value proposition design. Hoe creëer ik echt waarde voor mijn klant en waar is men bereid voor te betalen? Als je dit snapt en deze sessie succesvol uitvoert zul je altijd klantgericht gaan denken en hier naar handelen.

Waardepropositie canvas is dus de inzoomtechniek op blok 1 & 2 van het business model canvas: de doelgroep en de waardepropositie. Het leidt tot twee nieuwe visuele tools: de "Client Profile" en de "Value Map". Doel is dat je je doelgroep en bijhorende behoeftes begrijpt en een fit creëert met jouw oplossingen en aanbod. De elementaire vraag is hier: "Welk probleem los jij daadwerkelijk op voor je klanten en is men bereid te betalen hiervoor?"

Waardepropositie canvas graaft diep bij klanten naar wat hun taken zijn, welke pijnpunten men ervaart en welke voordelen zij zoeken. Intern zoom je in op je product/diensten-portfolio en kijk je kritisch naar welke pijnverzachters en voordeelverschaffers hieruit voortkomen.

Benodigdheden? Een blanco klantprofiel en value map, huidige en potentiële klanten, een leuke ruimte, post-its en stiften en natuurlijk Mr. Six.